جواد مهدی‌نیا 374 0 کامنت 1400/11/17

اهمیت متاتگ‌ها برای سئو و موتورهای جستجو

html با تمام سادگی خود، متاتگ‌های بسیار مهمی دارد که اهمیت زیادی در سئوی سایت و بهینه شدن آن از نظر سرچ در موتور جستجوی گوگل و کسب رتبه برتر دارند.

متاتگ های سئو

متاتگ html چيست؟

اگر چه امروزه روبات‌ها و به خصوص خزنده‌های موتورهاي جستجو و به خصوص گوگل (google) با بهره گيري از هوش مصنوعي به اين سمت پيش مي‌روند که هر چه بيشتر به انسان نزديکتر شده و علاوه بر درک صحيح نوع و محتواي مقاله، مفيد بودن يا نبودن و کاربرپسند بودن آن را خود متوجه شوند، اما هنوز برخي متاتگ‌های html هستند که در واقع آنها با اطلاعاتي که به ربات‌هاي خزنده (crawler) مي‌دهند و چگونگي به نظر رسيدن يک مقاله يا متن را به آنها نشان می‌دهند. البته ذکر اين نکته ضروري است که استفاده از برخي از اين متاتگ‌ها اجباری است و برخي نيز ممکن است اختياري بوده و تاثيري در سئوي سايت شما هم نداشته باشد. در واقع مي‌توان گفت که متاتگ‌ها تکه کدهايي هستند که ممکن است به توصيف هر صفحه از سايت شما بپردازند، اطلاعاتي کلی را به ربات‌هاي خزنده بدهند يا حتي از ورود آنان به صفحه مشخصي جلوگيري کنند. اين تگ‌ها در خود متن ظاهري آن رويت نمي‌شوند بلکه در بخش منابع کد‌هاي پشت صحنه يا source code هر صفحه html نشان داده مي‌شوند.

محل قرارگیری متاتگ‌ها کجاست؟

تفاوت بین تگ‌های معمولی که در صفحه نمایش داده می‌شوند و متاتگ‌هایی که نمایش داده نمی‌شوند، در محل قرارگیری آنها می‌باشد. صفحات html دارای چندین بخش هستند که دو تا از مهم‌ترین آنها <head> و <body> هستند. متاتگ‌ها در بخش head قرار می‌گیرند و به این ترتیب در خود صفحات دیده نمی‌شوند و تنها برای ربات‌های خزنده یا افرادی که می‌دانند در کجا وجود دارند، قابل خواندن و رویت شدن هستند. متاتگ (Metatag) اشاره به Metadata دارد که همان نوع داده‌هایی است که متاتگ‌ها ارائه می‌دهند و به این ترتیب اطلاعاتی در خصوص داده‌های هر صفحه ارائه می‌دهند. اگر مي‌خواهيد این تگ‌ها را ببينيد، به آساني مي‌توانيد روي هر بخش خالی از همين صفحه در مرورگر خود کليک راست کرده و سپس view page source را انتخاب کنيد تا کدهاي پشت صحنه را ببينيد (البته با فشار دادن کليدهاي CTRL +U از صفحه کليد هم مي‌توانيد به اين کدها دسترسي پيدا کنيد).

آیا متاتگ‌ها به سئو کمک می‌کنند؟

در پاسخ به این سئوال که آیا متاتگ های به سئو (که همان بهینه سازی متن برای موتورهای جستجوگر از جمله گوگل است) کمک می‌کنند یا خیر، باید گفت بله اما نه الزاما همه آنها و نه همیشه. همانطور که قبلا گفتیم متاتگ‌ها در بخش head از یک صفحه html قرار می‌گیرند. برای مثال من پس از زدن کلیدهای ctrl + u از صفحه کلید، تعدادی از تگ‌های این بخش را که از صفحه اول سایت skysports کپی کرده ام را نشان می‌دهم (با اندکی ویرایش به دلیل طولانی بودن برخی متاتگ‌ها).

<meta charset="utf-8">
<title>Sky Sports - Sports News, Transfers, Scores | Watch Live Sport</title>
<meta name="robots" content="index, follow, max-snippet:-1, max-image-preview:large, max-video-preview:-1">
<meta name="title" content="Sky Sports - Sports News, Transfers, Scores | Watch Live Sport">
<meta name="description" content="Watch the best live coverage of your favourite sports: Football, Golf, Rugby, Cricket, F1, Boxing, NFL, NBA, plus the latest sports news, transfers &amp; scores.">
<meta name="keywords" content="Sky, Sports, news, sport, breaking, latest, football, ...">
<meta http-equiv="X-UA-Compatible" content="IE=edge,chrome=1">
<meta name="apple-mobile-web-app-capable" content="yes">
<meta name="application-name" content="SkySports">
<meta name="viewport" id="viewport" content="width=device-width,maximum-scale=5,minimum-scale=1">
<meta name="apple-mobile-web-app-status-bar-style" content="black">
<meta name="format-detection" content="telephone=no">
<meta name="google-site-verification" content="GeOj3ib0hXB5Iewz4HWUfve0FidZUHpPXlBi6oPOTjU">
<meta property='fb:pages' content='10911153761'>
<meta property="fb:admins" content="509247152,100000206570823">
<meta name="theme-color" content="#002A91">
<meta name="twitter:card" content="summary_large_image">
<meta name="twitter:site" content="@skysports">
<meta name="twitter:title" content="Sky Sports - Sports News, Transfers, Scores | Watch Live Sport">
<meta name="twitter:description" content="Watch the best live coverage of your favourite sports: Football, Golf, Rugby, Cricket, F1, Boxing, NFL, NBA, plus the latest sports news, transfers &amp; scores.">
<meta name="twitter:app:country" content="GB">
<meta name="twitter:app:id:iphone" content="500102120">
<meta name="twitter:app:id:ipad" content="500102120">
<meta name="twitter:app:id:googleplay" content="com.bskyb.sportsnews">
<meta property="fb:app_id" content="119138771563927"><meta property="og:site_name" content="Sky Sports">
<meta property="og:url" content="https://www.skysports.com/">

قوانین و مقررات متاتگ‌ها

در استفاده از متاتگ‌ها قوانین و دستورالعمل‌های خاصی وجود دارد که حتما باید رعایت شود و اگر مورد توجه قرار نگیرند، می‌تواند شما را با خطراتی مانند از دست دادن مخاطب مواجه سازند. برای مثال تگ title را در نظر داشته باشید. این تگ طبق قوانین گوگل باید طول یا محدوده تعداد کاراکتر خاصی را داشته باشد. در نظر داشته باشید که شما این محدوده مجاز را ندانید و یکی از کلمات مهم و کلیدی خود را در قسمتی قرار دهید که گوگل در نتایج جستجوی خود نمایش نمی‌دهد و جای آن تعدادی نقطه چین قرار می‌دهد. همین یک اشتباه کوچک سبب می‌شود که به راحتی کاربران زیادی از لیست جستجوها شما را کنار بگذارد و به این ترتیب می‌توان گفت که نتیجه را در این مورد حداقل به رقبایتان واگذار کرده‌اید. با توجه به اهمیتی که این مقررات دارند، سعی می‌کنیم به صورت اختصاصی در خصوص متاتگ‌ها و قواعدی که باید داشته باشند در مقالات بعدی صحبت کنیم.

کدام متاتگ‌ها برای سئو اهمیت دارند؟

 اگر نگاهی به کدهای بالا بیندازید، متوجه می‌شوید که متاتگ‌های زیادی در این سایت استفاده شده است، اما همانطور که حدس زده‌اید، همه آنها در سئو یا همه موتورهای جستجو کاربرد ندارند و ممکن است برخی از آنها تنها برای کارایی بهتر سایت و معرفی بهتر آنها به ربات‌های خزنده خاصی باشند که لازم است با بیتشر آنها آشنا شوید. البته این امکان هم وجود دارد که برخی از این تگ‌ها هم دیگر به اهمیت قبل نباشند؛ برای مثال گفته می‌شود که با توجه به به روز شدن الگوریتم‌های سئوی گوگل، تگ keywords دیگر برای گوگل اهمیتی ندارد یا اینکه حداقل به اهمیت قبل نیست. متاتگ‌هایی مانند title، description، robots سه مورد از تگ‌هایی هستند که برای موتورهای جستجو اهمیت خاصی دارند. در خصوص اینکه کدامیک از این تگ‌ها در سئوی سایت اهمیت دارند در مقالات آینده در همین وبسایت نیوسان‌وب، با جزئیات بیشتری بحث و بررسی خواهیم کرد.

لینک این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگـاه مخاطبــان
نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید!