جواد مهدی‌نیا 424 0 کامنت 1401/3/19

آمارهای مفید و تاثیر گذار در سئو (بخش 1)

آشنایی با آمار و اطلاعات علم سئو، اهمیت زیادی در محتواهای تولید شده در وبسایت‌هایی تجاری و غیر تجاری که با هدف جذب مخاطب بیشتر طراحی شده‌اند دارد.

آمارهای سئو

برای کسب رتبه بهتر در موتورهای جستجو، آشنایی و تسلط به برخی از ریزه‌کاری‌ها، الگوریتم‌ها و استانداردهای  آنها اهمیت ویژه‌ای دارد. در اینجا برخی از آنها که تجارب شخصی بنده در این حوزه نیز در آنها منعکس شده است، ارائه می‌شود. در ادامه این مقاله، ضمن پرداختن به اهمیت رعایت اصول سئو و ارائه آمار و اطلاعات لازم در زمینه این علم موتورهای جستجوگر، نکاتی هم ذکر خواهد شد که با مطالعه آن، استراتژی‌هایی به ذهن شما متبادر می‌شود که می‌توانید بهتر از قبل و آگاهانه‌تر با این مساله برخورد کنید و نتایج لازم را هم بگیرید. نتایجی که با ترافیک بیشتر به سایت و کسب درآمد بهتر به شما انگیزه مضاعفی خواهد بخشید.

اهمیت رعایت اصول سئو

در نظر داشته باشید که برای داشتن یک وبسایت بهینه از نظر موتور جستجوی گوگل، دو پارامتر با اهمیت وجود دارد. یکی از این پارامترها سودمندی یا ارزشمند بودن محتوا برای مخاطب و دومی منحصر به فرد بودن یا کپی نبودن محتوا است. در واقع هر بهینه‌سازی که در یک متن انجام می‌دهید برای رسیدن به این دو هدف اصلی در تولید محتوا جهت کسب سئوی بهتر است. همانطور که می‌دانید، سئوی بهتر یعنی بالاتر بودن در رتبه یا رنگ سرچ یا جستجو در موتورهای جستجوگر و این خود یعنی کسب مخاطب و ترافیک بیشتر که در نهایت منجر به کسب درآمد بهتر و بیشتر برای شما می‌شود.

برای رسیدن به دو هدف ارزشمندی محتوا و کپی نبودن آن، باید یک سری از استانداردهایی که برخی از آنها به شکل واضح توسط موتورهای جستجو مانند گوگل بیان شده است (مانند انواع تگ‌های ضروری، حداقل و حداکثر کلمات در متن، عناوین و ...)  و همچنین برخی از آنها که به دلیل اینکه امکان دور زدن یا تقلب در آنها، ممکن است به وضوخ ارائه نشده باشد را مراعات نمایید. به همین منظور باید با برخی از آمارها و اطلاعات این علم آشنا باشید و به این ترتیب مقیاس و متراژی داشته باشید تا بتوانید برای یافتن استراتژی‌های مناسب خودتان بهترین تصمیم را بگیرید. از این رو در بخش بعدی به ارائه این آمارهای کلیدی و مهم خواهیم پرداخت. البته ارائه کلیه این آمارها در یک مقاله امکان ندارد و در مقالات بعدی با تکمیل این اطلاعات، مجددا در خدمت شما دوستان عزیر خواهیم بود.

برخی آمار و اطلاعات مربوط به جستجوهای آنلاین

در این بخش برخی از آمارها و اطلاعات مربوط به جستجوهای آنلاین را به اطلاع شما مخاطبین و همراهان گرامی وبسایت نیوسان‌وب می‌رسانیم. شاید برای شما سوالاتی از این قبیل پیش آمده باشد که سایت خود را برای کدام موتور جستجو، بهینه کنم؟ درصد و تعداد سرچ توسط موتورهای جستجو چگونه است؟ بهتر است در چه رتبه یا رنکی از نتایج جستجوی موتور جستجوگر قرار بگیرم؟ و سوالهایی مشابه.

به همین دلیل برای روشن شدن مساله لازم است به آمار و اطلاعات مربوط به آنها دسترسی داشته باشید که تیتروار با یک سری توضیحات در این بخش ارائه می‌شود. در نظر داشته باشید که این امارها در اواخر خرداد 1401 جمع آوری شده‌اند.

1- درصد جستجوهای آنلاین توسط موتور گوگل

در حال حاضر، درصد جستجوهای آنلاین توسط گوگل حدود 85 درصد است. به دلیل اینکه موتور جستجوی گوگل 85 درصد از بازار جستجوهای آنلاین فضای وب را به خود اختصاص داده است (بر اساس آمار سایت statista.com)، مشخص است که بهتر است و حتما باید محتوای سایت خود را برای گوگل بهینه کنید. مسلما بقیه موتورهای جستجو مانند یاهو، بینگ و … نیز با توجه به قدرت گوگل در بسیاری از زمینه‌ها از رقیبشان الگوبرداری کرده‌اند و بهینه سازی شما برای آنها نیز اعمال می‌شود. برای اینکه خودتان هم متوجه این قضیه بشوید، می‌توانید نگاهی به ابزار سرچ کنسول یا Google Search Console سایت خودتان بیندازید و این مساله را شخصا مشاهده نمایید.

2- آمار جستجوی هر فرد توسط گوگل

بر اساس اطلاعات منتشر شده توسط سایت internetlivestats.com، از ابتدای سال میلادی 2022 تا امروز (6 ژوئن 2022) چیزی در حدود 1418 میلیارد جستجو توسط گوگل انجام شده است. یعنی با توجه به جمعیت حدود 8 میلیاردی جهان چیزی در حدود 177 سرچ گوگل تا اینجای سال توسط هر فرد انجام شده است. پس مشخص است که اگر بتوانید در این زمینه موفقیت کسب کنید، می‌توانید در صورت نیاز، درآمد زیادی را از کسب و کارهای آنلاین در بستر وب حاصل نمایید. یعنی ارزشش را دارد در این زمینه سرمایه گذاری کنید و وقت صرف کنید تا به بازدهی لازم برسید.

3- آمار کلیک بر لینک‌های موتور جستجو

آمار کلیک بر لینک‌های موتور جستجو طبق اطلاعات سایت zerolimitweb.com نشان می‌دهد که حدود پنج نتیجه اول لینک‌های برتر موتور جستجو، حدود 67.6 درصد از جستجوهای ارگانیک (جستجوی غیر پولی و طبیعی) را به خود اختصاص داده‌اند. مشخص است که قرار گرفتن در این 5 لینک ابتدایی ارزش و اهمیت بالایی دارد و همه تلاش دارنده سایت یا کسب و کار آنلاین برای قرار گیری در همین 5 لینک ابتدایی نتایج جستجو است.

4- تعداد فاکتورهای ارزیابی سایت توسط گوگل

اگر بخواهید بدانید که چه تعداد فاکتور در ارزیابی یک سایت توسط موتور جستجوی گوگل در نظر گرفته می‌شود، باید گفت که این مساله هیچ وقت به شکل رسمی اعلام نشده است. همچنین تعداد این فاکتورها ممکن است مدام به روزرسانی شده یا برخی حتی از رده ارزیابی‌ها خارج شوند. مسلما اگر به این شکل نباشد، افرادی که ناجوانمردانه با تقلب یا آن چیزی که به سئوی کلاه سیاه و … هم ممکن است معروف باشد، می‌توانند موتور جستجو را دور بزنند و به اهدافشان برسند. در واقع از گوگل باید تشکر کرد که طرفدار آنها است که کار پاک می‌کنند چرا که همین پاک بودن به فطرت اولیه انسان هم گره خورده است و حرکت در مسیر ضد آن، می‌تواند آدم را در همه زمینه‌ها به سمت تقلب پیش ببرد. با این حال باید گفت که در حال حاضر، بیشتر از 200 فاکتور مشخص شده است که در ارزیابی‌های گوگل موثر است و سئوکارها به آن مراجعه می‌کنند تا وبسایتشان را از این نظر بهینه‌سازی کنند. این لیست توسط وبسایت backlinko.com گرد هم آمده و ارائه شده است که در فرصت مناسب در مقالات آتی در خصوص آنها بحث خواهیم کرد.

جمع بندی و سخن پایانی

اگر بخواهیم بخش اول مقاله آمارهای مفید و تاثیر گذار در سئو را به پایان ببریم باید گفت که در توضیحاات بالا به دو امر مهم که در سئو باید در نظر داشته باشیم، اشاره  کردیم. این دو هدف مهم عبارت بودند از تولید محتوای ارزشمند که کاربر را مجاب به وقت گذاشتن کند و همچنین منحصر به فرد بودن مطالب تولیدی. برای اینکه به این دو هدف برسیم باید اطلاعات کافی از طرز کار موتورهای جستجو، استانداردهای آنها و همچنی آمارهای تمایل افراد و مخاطبین در برخورد با موتورهای جستجو داشته باشیم. به همین دلیل در اینجا و در بخش اول، چهار مورد از آمارها ارائه شد که در مقالات بعدی تکمیل خواهد شد. پس همچنان با نیوسان وب همراه باشید و ما را از نقطه نظرات سازنده خودتان بی‌بهره نگذارید.

لینک این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگـاه مخاطبــان
نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید!