جواد مهدی‌نیا 473 0 کامنت 1401/3/20

آمارهای مفید و تاثیر گذار در سئو (بخش 2)

آمار مهم از قبیل روش گوگل در برخورد با مقالات جدید، مقایسه سئو با روش‌های دیگر بازاریابی، بک‌لینک و تعداد کلمات مناسب هر مقاله در اینجا مطرح شده است.

آمارهای سئو

در بخش اول از مقاله ، نکات مهمی را خدمت همراهان نیوسان‌وب ارائه کردیم، در بخش دوم می‌پردازیم به سایر آمارهای مفید که اطلاعات مناسبی را در اختیار سئوکارها و مالکین وبسایت‌ها قرار می‌دهند.

آمار و اطلاعات مربوط به سئو و جستجوهای آنلاین

در مقاله پیشین که لینک آن در بالا قرار گرفته است، چهار مورد از موارد چندگانه مربوط به آمارهای با اهمیت سئو را ذکر کردیم. ذر این مقاله موارد بیشتری را مطرح خواهیم کرد تا بیشتر به اهمیت علم سئو در کسب و کارهای آنلاین آگاه شوید و همین‌طور مقیاس مناسبی را در جهت مقایسه این علم با سایر روش‌های مرسوم برای تبلیغات و بازاریابی داشته باشید. به این منظور، از گزینه پنجم به بعد آنها را ذکر می‌کنیم.

از این جهت که سئو علمی است که در حال تغییر و به روز رسانی است. به این ترتیب به جز چهارچوب کلی آن، ممکن است هر چند مدت، تغییرات مهمی در سیاست‌ها یا رویکردهای آن ایجاد شود؛ پس به این نکته دقت کنید که این مقاله در اواخر خرداد 1401 تهیه شده است.

5- درصد جستجوی سالانه محتواهای جدید در گوگل

درصد جستجوی سالانه محتواهای جدید از آن رو اهمیت دارد که انگیزه کافی را به مخاطب بدهد تا محتوای جدید تولید کند و برای این مسال سرمایه‌گذاری کند. بد نیست بدانید که حدود 15 تا 20 درصد از جستجوهای سالانه به مطالب و محتواهای جدید اختصاص دارد. این آمار بر اساس اطلاعان سایت internetlivestats.com حاصل شده است.

در نظر داشته باشید که اگر گوگل این مساله را در نظر نمی‌گرفت و چنین سیاسیتی برای حمایت از محتواهای جدید در پیش نمی‌گرفت، مسلما کسب و کارهای جدید فرصتی را برای رقابت با سایت‌های قبلی موجود پیدا نمی‌کردند و انگیزه‌ای نداشته یا از پیش‌باخته بودند. از طرفی قبلی ها هم دچار تنبلی شده و شاید بتوان گفت در جا می‌زدند. در حالی که سیاست کنونی گوگل برای حمایت از محتواهای جدید، سبب شده است تا همیشه حرکت رو به جلو، محتوای پر بارتر و به روزتر در دستور کار همه قرار گیرد. چرا که هر کس می‌داند که اگر در جا بزند یا پا پس بکشد، به روز نباشد و از تغییرات جدید و بهینه آگاه نباشد، جای خود را به شکلی تلخ به رقبای جدید خواهد داد.

6- بازگشت سرمایه سئو نسبت به سابر بازاریابی‌های دیجیتال

برای اینکه وضعیت میران بازگشت سرمایه جستجوهای ارگانیک را بدانید، باید گفت که مطابق مطالب ارائه شده در وبسایت searchenginejournal.com حدود 49 درصد از کارشناسان بازاریابی معتقدند که سرمایه گذاری در جستجوهای ارگانیک سئو، به مراتب بازگشت سرمایه را نسبت به هر روش بازاریابی بهتر انجام می‌دهد. نتایج بررسی شده را می‌توانید در نمودار دایره‌ای زیر مشاهده کنید که به شکل درصد آن را به تصویر کشیده است. همان‌طور که می‌بینید، حدود 49 درصد از این دایره به جستجوی ارگانیک (غیر پولی)، 19 درصد به جستجوی پولی (مانند سرویس‌های گوگل ادز)، 18 درصد به شبکه‌های اجتماعی و 14 درصد هم به بازاریابی از طریق ایمیل اختصاص یافته است که از میان این‌ها بیتشرین مقدار با اختلاف قابل توجه به همان جستجوی ارگانیک که توسط سرمایه گذاری روی سئو حاصل می‌شود، اختصاص یافته است.

نمودار بازگشت سرمایه سئو نسبت به سایر بازاریابی های دیجیتال

موفقیت در سئوی ارگانیک به فعالیت های کم هزینه یا بدون هزینه در مورد کلمات کلیدی و طرح و استراتژی صحیح شما وابسته است. اگر این کارها به درستی انجام شود، با تولید محتوای با کیفیت بالا، می توانید به راحتی بازدهی و درآمد بالایی را هم از کسب و کارهای آنلاین به دست آورید.

7- مقایسه هزینه جذب مشتری توسط سئو با سایر روش‌های تبلیغ دیجیتال

مطابق بررسی های ارائه شده در وبسایت terakeet.com تحقیقات نشان داده است که هزینه جذب مشتری با استفاده از سئو، در مقایسه با سایر روش‌های بازاریابی دیجیتال به طور میانگین حدود 87.41 درصد قابل کاهش است. این امر به دلیل موانع کم هزینه‌ای است که سئو نسبت به سایر روش‌های بازاریابی مرسوم دیجیتال در پیش روی خود دارد.

8- میزان موثر بودن سئو نسبت به تبلیغات کلیکی

77 درصد از بازاریاب‌ها معتقدند که سئو، نسبت به روش تبلیغ پرداخت به ارای هر کلیک (PPC) که ما آن را تبلیغات کلیکی می‌نامیم، تاثیر بیشتری در بازدهی دارد. این اطلاعات با توجه به نتایج حاصل از وبسایت databox.com حاصل شده است. این مقایسه را می‌توانید در نمودار دایره‌ای زیر مشاهده کنید.
نمودار مقایسه موثر بودن سئو و تبلیغات کلیکیاین نکته هم شایان ذکر است که سئو یک استراتژی برای اثربخشی طولانی مدت است؛ در حالی که روش PPC، استراتژی بازاریابی انفجاری (ناگهانی) کوتاه‌مدت قلمداد می‌شود.

9- اثربخشی تاکتیک‌های بکارگیری شده در سئو

مطابق اطلاعات ارائه شده در وبسایت hubspot.com حدود 75 درصد از بازاریاب‌ها احساس می‌کنند که تاکتیک‌های بکار گرفته شده آنها در زمینه سئو، در رسیده به اهداف بازاریابی آنها بی‌نهایت یا بسیار تاثیر گذار بوده است. با این حساب می‌توان گفت که تلاش در زمینه ارتقای سئو می‌تواند شما را به اهدافتان نزدیک کند، در حالی که انفعال و مردد بودن در این زمینه به معنی واگذار کردن نتیجه به حریف یا رقیب سر سختتان است.

10- تعداد کلمات مناسب برای مقالات با سئوی مناسب

این یک سوال پر تکرار است و خیلی ها می‌پرسند که تعداد کلمات مناسب برای یک مقاله مطابق استانداردهای سئوی گوگل برای داشتن رتبه یا رنک مناسب چه تعداد است؟ در پاسخ باید گفت مطابق اطلاعات ارائه شده در وبسایت backlinko.com، متوسط کلمات لینک‌های موجود در صفحه اول موتور جستجوی گوگل برابر یا 1447 کلمه است. با این حساب می‌توان گفت که شاید بد نباشد که برای تولید محتوا، هدفتان را در هر مقاله روی حدود 1500 کلمه قرار دهید.

11- تاثیر بک‌لینک در رتبه بهتر سئوی سایت

بک‌لینک اثر قابل ملاحظه‌ای در کسب رتبه بهتر سئو برای شما در موتور جستجو و گوگل دارد. همان‌طور که می‌دانید، بک‌لینک یعنی لینک دادن سایتی دیگر به وبسایت شما. وبسایت دیگر به این دلیل به شما لینک یا پیوند می‌دهد که مطالب شما را مفید و سودمند یا قابل استناد بداند. همین سبب می‌شود که گوگل نیز متوجه این اهمیت شود و ارزش محتوای شما را هم بالاتر ببرد. مسلما هرچه وبسایتی که به شما لینک داده است، رتبه بهتری در موتور جستجوی گوگل داشته باشد، در اعتبار بخشی به سایت شما هم تاثیر بیشتری دارد. این نکته هم لازم به ذکر است که در حال حاضر برخی از این ویژگی بک لینک استفاده می‌کنند و با پرداخت پول به سایت‌های معتبر و برتر، از آنها بک‌لینک می‌گیرند که به نوعی تقلب محسوب می‌شود و در صورتی که گوگل متوجه این قضیه بشود، می‌تواند برایشان گران تمام شود.

مطابق اطلاعاتی که در وبسایت backlinko.com ارائه شده است، بررسی‌ها نشان داده است که اولین رتبه در صفحه سرچ موتور جستجوی گوگل، حدود 3.8 برابر نسبت به نتایج رتبه‌های دوم تا دهم بک‌لینک داشته‌اند. با این حساب این مساله به وضوح اهمیت داشتن بک‌لینک مناسب را نشان می‌کند که به نظر می‌رسد با وجود به‌روزرسانی‌های گوگل بر الگوریتم‌های خود، اهمیت بک‌لینک به عنوان یک پارامتر حیاتی در رتبه‌بندی سایت همچنان معتبر باقی بماند.

جمع‌بندی و سخن پایانی

اگر بخواهیم این مقاله را که بخش دوم از سری مقالات ارائه آمارهای سودمند و کلیدی سئو تلقی می‌شود را به پایان ببریم، باید گفت که در آن 7 آمار مهم دیگر را هم ذکر کردیم که از سایت‌های مرجع و معتبر در این حوزه استخراج شده بود. ابتدا طرز برخورد گوگل با محتوای جدید را مطرح کردیم، در ادامه مقایسه سئو و اثربخشی آن را با ارائه سه آمار نسبت به سایر روش‌های مرسوم بازاریابی دیجیتال انجام دادیم و اختلاف معناداری را در این مقایسه برای جستجوی ارگانیک نسبت به سایر روش‌ها متوجه شدیم. در خصوص ثمربخشی سئو برای نتیجه گیری بلند‌مدت نکاتی را مطرح کردیم و در پایان هم دو نکته مهم در خصوص تعداد کلمات مناسب برای سئو و هم چنین اهمیت بک لینک بررسی‌هایی را انجام دادم.

در پایان باید گفت که ارائه این آمارها که می‌تواند به عنوان چراغ راهی برای کسب و کارهای آنلاین باشد، هنوز پایان نیافته است و به زودی با ارائه مقالات دیگری به تکمیل آن خواهیم پرداخت؛ پس همچنان با نیوسان‌وب همراه باشید.

لینک این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگـاه مخاطبــان
نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید!