جواد مهدی‌نیا 341 0 کامنت 1401/3/24

آمارهای مفید و تاثیر گذار در سئو (بخش 3)

آمارهای مربوط به طول عبارات جستجوی کاربرها، جستجوی long-tail و generic، اهمیت به روزرسانی محتوا و تصویر و همچنین تگ عنوان در بخش سوم ارائه شده است.

آمارهای کلیدی سئو

در بخش سوم از سلسله مقالات آمارهای مفید سئو که می‌تواند کمک زیادی به سئوکارها کند، اطلاعات بیشتری خدمت همراهان نیوسان‌وب ارائه خواهیم کرد. چنانچه بخش دوم آمارهای سئو را مطالعه نکرده‌اید، توصیه می‌کنیم ابتدا حتما آن را مطالعه کنید و سپس سراغ ادامه مطلب بروید.

آمارها و اطلاعات مربوط به سئو و بهینه‌سازی سایت

همان‌طور که تاکنون هم تاکید کرده‌ایم، آمارهای و اطلاعات مربوط به سئو اهمیت زیادی در بهینه‌سازی سایت برای موتورهای جستجو و بخصوص موتور جستجوی گوگل (Google) دارند. بخشی از سیاست‌ها و الگوریتم‌های موتور جستجوی گوگل در برخورد با مطالب وبسایت‌ها، ناشناخته است. این مساله به این دلیل تا حدودی مخفی مانده است تا اینکه امکان تقلب در آن وجود نداشته باشد. پس همان‌طور که مشخص است، این اطلاعات می‌تواند کمک شایان توجهی به شما به عنوان یک سئوکار، طراح سایت، مالک سایت یا هر عنوانی که در صدد افزایش رتبه یا رنکینک سایت هستید، بکند. به همین دلیل ما هم با حساسیت ویژه این بخش را پیش می‌بریم و با مقالات تکمیلی آنها را به روز رسانی خواهیم کرد.

اگر دو مقاله قبلی ما در خصوص این مبحث را دنبال کرده باشید، می‌دانید که تاکنون 11 مورد از آمارهای کلیدی لازم را در آنها ذکر کردیم؛ در ادامه این مقاله که بخش سوم آمارهای سئو به حساب می‌آید؛ موارد دیگری را هم خدمت شما ارائه خواهیم گرفت.

12- طول عبارات مورد جستجوی کاربران در گوگل

طول عبارتی که کاربران با آن در موتور جستجوی گوگل، مطلبی را جستجو می‌کنند، طبق بررسی سایت moz.com در 54 درصد از موارد، حداقل برابر با 3 کلمه است. بد نیست بدانید که بسیاری از کاربران، هنگام سرچ از جستجو توسط یک یا دو واژه یا کلمه استفاده نمی‌کنند؛ بلکه آنها معمولا از عباراتی شامل سه کلمه تخصصی یا بیشتر استفاده می‌کنند که به آن long-tail keywords یا کلیدواژه‌های دم‌دراز گفته می‌شود. کاربرها معمولا به دنبال یافتن پاسخ به برخی سوالات تخصصی می‌گردند؛ مثلا بهترین رستوران سنتی تهران، بهترین فریمورک جاوا اسکریپت و موارد مشابه. متنی هم که شما تولید می‌کنید، باید پاسخ به این سوالات را در خود بگنجاند تا بتوانید شانسی برای دیده شدن داشته باشید.

13- آمار جستجوی long-tail نسبت به generic search

تحقیقات نشان داده است که آمار جستجوی long-term یا همان جستجو با کلیدواژه‌های دم دراز که در بالا توضیحاتی را در خصوص آنها دادیم، نسبت به generic search یا جستجوی عمومی، 3 تا 5 درصد نرخ کلیک بیشتری را به خود اختصاص می‌دهند. [منبع: smartinsights.com]

شاید برای شما این سوال پیش آید که جستجوی عمومی یا generic search چیست؟ در پاسخ باید گفت که این جستجو با استفاده از کلیدواژه‌های کلی مانند غذاهای محلی، تجارت‌های آنلاین، سئوی سایت، زبان‌های برنامه‌نویسی و موارد مشابه انجام می‌شود. در واقع می‌توان گفت که این جستجو بیشتر در مرحله کسب اطلاعات یا کشف ابتدایی از طریق کاربرهایی که نیاز به اطلاعاتی عمومی در خصوص موضوعات کلی هستند، انجام می‌شود. همینجا می‌توان گفت که کاربر، بلافاصله پس از کسب این اطلاعات عمومی کافی، نیاز دارد تا اطلاعاتی تخصصی در خصوص یک زمینه خاص، پیدا کند. یعنی مرحله بعد می‌تواند جستجوی long-term باشد.

توجه کنید که اگر محتوای شما به جستجوهای تخصصی long-term وابسته است، لازم است که با توجه به تغییرات سریع زمینه‌های تخصصی، هرچه بیشتر به روز شوید. این در حالی که در در جستجوی عمومی این مساله شاید به سرعت قبلی تغییر نکند.

14- تاثیر به روزرسانی محتوا و تصاویر در سئوی سایت

به روزرسانی و انتشار مجدد محتوای پست‌ها و تصاویر سایت، می‌تواند تاثیر قابل توجهی روی سئوی سایت داشته و آمار جستجوی ارگانیک را به بیش از عدد قابل توجه 106 درصد برساند. [منبع: hubspot.com]

همان‌طور که در مقاله قبلی گفته شد، گوگل به محتواهای جدید بسیار علاقمند است. اگر محتوایی دارید که مدتی در یک رتبه مشخص در جا می‌زند یا رتبه ثابتی دارد، شاید به روزرسانی آن بتواند تاثیر قابل ملاحظه‌ای در افزایش رتبه آن در نتایج جستجوی گوگل داشته باشد. در واقع با به روزرسانی محتواها و مقالاتتان، با یک تیر دو نشان را می‌زنید. اول اینکه از سابقه مقاله قدیمی خود بهره می گیرید و دوم اینکه به آن جان تازه‌ای می‌بخشید که می‌تواند ترافیک بیشتری را با به روزرسانی خود، جذب کند. اگر سایتی داشتید که قبلا رتبه مناسبی داشته و در حال حاضر وضعیت مناسبی ندارد، این تاکتیک می‌تواند به عنوان استراتژی مناسبی برای شما در سال جدید (2022 یا 1401) در نظر گرفته شود تا بتوانید به نتایج لازمی که در نظر دارید برسید.

15- میزان اهمیت تگ عنوان (Title) در سئو

در سال 2021، حدود 36 درصد از کارشناسان سئو معتقد بودند که تگ‌های عنوان بیشترین اهمیت را در بین تگ‌های مربوط به سئو دارد. با این حساب باید گفت ارزشش را دارد که وقت زیادی را صرف یافتن بهترین عنوان برای محتواهای تولیدی خودتان بکنید. برای این کار می‌توانید ابتدا چندین عنوان خوب برای مقالات یا محتواهایتان در نظر بگیرید و سپس از بین آن، بهترین گزینه را با مشورت با همکارانتان انتخاب کنید. نمودار زیر را ببینید و خودتان اهمیت این تگ را نسبت به سایر تگ‌ها ارزیابی کنید. [منبع: databox.com]

نمودار اهمیت تگ عنوان سئوتگ عنوان یا title جزو تگ‌های سئو قلمداد می‌شود و در داخل مقالات به نمایش در نمی‌آید. این تگ در صفحه نتایج جستجوی گوگل به نمایش در می‌آید و مناسب بودن آن می‌تواند کاربر را مجاب کند که به سایت شما سر بزند. طول این تگ نیز اهمیت زیادی دارد. طولانی بودن عنوان، ممکن است سبب شود تا بخشی از آن در نتایج جستجوی گوگل به نمایش در نیاید و جای آن نقطه‌چین نشان داده شود؛ بخشی که ممکن است یکی از کلیدواژه‌های بسیار مهم شما را در بر داشته باشد و به همین دلیل، کاربری که دنبال آن کلیدواژه مهم در عناوین می‌گردد، به سادگی شما را از لیست نتایج حذف می‌کند. به عنوان مثال تصویر زیر را ببینید که ما در آن عبارت Farm Machineries را جستجو کردیم و در بسیاری از موارد طول مجاز رعایت نشده است.

عدم رعایت طول مجاز titleدر خصوص متاتگ‌های سئو و قواعدی که در آنها باید رعایت شوند، در مقالات اختصاصی، نکات لازم را ذکر خواهیم کرد.

جمع‌بندی و سخن پایانی

اگر بخواهیم یک جمع‌بندی از بخش سوم مقاله آمارهای مفید و کلیدی سئو ارائه کنیم، باید گفت که در توضیحات بالا در خصوص طول عباراتی که کاربرها جستجو می‌کنند نکات لازم را ذکر کردیم و دو مفهوم جستجوی long-tail و general search رو شرح دادیم. همانطور که گفتیم، به ویژه در جستجوهای عمومی، به روز رسانی مطالب قدیمی و تصاویر خیلی اهمیت دارند که می‌تواند مجددا مطالب تولیدی پیشین شما را به رتبه‌های بالا برساند. در پایان در خصوص تگ عنوان یا title و اهمیت آن نکات لازم ذکر شد و به این ترتیب، بخش سوم سلسله مقالات آمارهای سئو به پایان رسید.

همراهان عزیز وبسایت نیوسان‌وب، همچنان با ما همراه باشید؛ چرا که در مقالات آینده با آمارهای تکمیلی بیشتری در خدمت شما خواهیم بود.

لینک این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگـاه مخاطبــان
نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید!