جواد مهدی نیا 273 0 کامنت 1401/10/2

آموزش زبان برنامه نویسی پایتون، مقدمات و آشنایی

پایتون یا python از جمله زبان های محبوب و تقریبا آسانی است که طیف وسیعی از دانشگاه ها در رشته های علوم پایه و مهندسی نیز از آن استفاده می کنند.

آموزش زبان پایتون

ویژگی های پایتون

پایتون از جمله زبان‌های برنامه نویسی شی‌گرای سطج بالا و محبوبی است که در سال 1991 توسط خیدو فان روسوم اهل کشور هلند منتشر شده است. این زبان از سادگی و خوانایی بالایی برخوردار است و به همین دلیل شاید در اکثر دانشگاه‌ها در حال حاضر تدریس و استفاده می شود. این زبان دارای کتابخانه‌های وسیعی است که توسط جامعه بزرگی از برنامه نویسان پایتون توسعه یافته اند و به صورت رایگان در اختیار کاربران این زبان برنامه نویسی محبوب قرار داده شده‌اند. لازم به ذکر است که پایتون پروژه‌ای متن باز است.

برخی آمارها از زبان پایتون

اگر به آمارها و نمودارهای موجود در فضای اینترنت سال‌های اخیر نگاهی بیندازید متوجه می‌شوید که اعداد و ارقام حکایت محبوبیت بالای پایتون در سال‌های اخیر در کشورهای مختلف دارند و فرصت های شغلی آن نیز به همین میزان نسبت به سایر رقبایش افزایش قابل ملاحظه‌ای پیدا کرده است.

به عنوان مثال اگر به نمودار زیر که با توجه به فرصت‌های شغلی ارائه شده در شبکه اجتماعی linked in و برای قاره اروپا و کشور آمریکا در سال 2022 منتشر شده است نگاهی بیندازید، متوجه می‌شوید که بیشترین تقاضا از بین زبان‌های مختلف برای زبان پایتون بوده است.

فرصت شغلی پایتون - آمار

باید بدانید که محبوبیت زبان‌های برنامه‌نویسی به سرعت در حال دگرگونی و تغییر است. اما بد نیست نموداری دیگر را هم ببینید که با توجه به تقاضای کار برای زبان‌های مختلف در کشور آمریکا در فوریه 2022 منتشر شده است.

تقاضای کار برای زبان برنامه نویسی در آمریکا

سایت stackoverflow نیز آمار زبان‌های موردنیاز در سال 2021 را مطابق جدول زیر ارائه کرده است:

آمار و نمودار زبان های برنامه نویسی موردنیاز 2021به این ترتیب با توجه به شواهد و آمار و ارقام، مشخص است که در حال جاضر پایتون محبوبیت بی‌نظیر و فرصت‌های شغلی فراوانتری نسبت به سایر زبان‌های برنامه‌نویسی دارد.

دلایل محبوبیت پایتون در جهان

ربان پایتون از محبوبیت بالایی برخوردار است و این محبوبیت را مرهون چند چیز است از جمله:

1- سهولت در یادگیری ربان پایتون

یادگیری پایتون ساده است و برخلاف اکثر زبان‌ها که قواعد اختصاصی خودشان را دارند، به زبان انگلیسی استاندارد نزدیکتر ایست؛ به همین دلیل افرادی که تازه‌کار هستند و سراغ آن می‌روند، احساس غریبگی با آن نمی‌کنند. همچنین این زبان شامل بسته‌ها و کتابخانه‌های آماده و پر شماری است که سبب می‌شود بدون نوشتن حجم زیادی از کدها، تازه‌کارها (کم تجربه‌ها) یا کسانی که نیاز به عمیق‌تر شدن در برنامه‌نویسی ندارند، نتایج مورد انتظارشان را به راحتی برآورده سازند.

2- انجمن‌ها یا اجتماعات فعال و پرشمار پایتون

برنامه‌نویسان مثل یک جریره متروک دور افتاده نیستند؛ بلکه آنها نیاز به مستندات و حامیان نیاز دارند. همچنین لازم است در صورت نیاز با هم ارتباط مستمری داشته باشند، تبادل نظر کنند و به حل مشکلات همدیگر کمک کنند. پایتون دارای انجمن‌های حامی بسیار فعالی است که برنامه‌نویسان در هر سطحی می‌توانند به آنها مراجعه کنند.

3- انعطاف پذیری بالای زبان پایتون

پایتون منعطف بوده و یک زبان چند منظوره است. برخلاف برخی زبان‌ها که فقط برای منظور خاصی ساخته شده‌اند،پایتون اما اینگونه نبوده و ممکن است تقریبا برای هر برنامه‌ای در صنعت مورد استفاده قرار گیرد. این زبان در توسعه وب، انواع تجزیه و تحلیل داده‌ها، یادگیری ماشینی، علم داده و مهندسی داده یا حتی یادگیری ماشین و هوش مصنوعی بسیار موثر بوده است. بسیاری از کسب و کارهای برتر و شرکت‌های بزرگ نرم افزاری مانند فیس بوک، گوگل، نتفلیکس، اینستاگرام و … به پایتون وابسته هستند. با پشتیبانی طیف وسیعی از فریمورک‌ها و کتابخانه ها، می‌توان گفت که اساساً هیچ کار کدنویسی وجود ندارد که پایتون نتواند از عهده آن برآید.

4- توسعه وب

پایتون توانسته است در پاسخگویی به نیازهای توسعه‌دهندگان وب نیز موفق عمل کرده و انتخاب مناسبی برای کسانی باشد که قصد دارند راه‌حل آسان و سریعی پیدا کنند تا بتوانند وبسایت خود را به سهولت و سرعت توسعه دهند.

5- کاربرد در علم داده و تجزیه و تحلیل داده

پایتون منبعی قابل اعتماد در بحث تحلیل داده و علوم مرتبط با داده است. پایتون با سهولت استفاده، حمایت گسترده و انعطاف مناسب به عنوان یک ابزار حیاتی برای کمک به تازه‌کارهایی است که قصد دارند با یادگیری ماشین، محاسبات ابری و داده‌های کلان کار کنند.

پایتون به ویژه در تجزیه تحلیل مجموعه داده و سازماندهی آنها بسیار موثر است و از این نظر، بعد از زبان R در مرتبه دوم محبوبیت واقع شده است و به نظر می‌رسد که همچنان محبوبیت خود را از این نظر بتواند حفظ کرده و ارتقا دهد.

6- بازدهی، سرعت توسعه بالا و قابلیت اطمینان زیاد

گرچه پایتون در مقایسه با زبان‌هایی مثل جاوا، سی شارپ، GO، جاوا اسکریپت و ++C، سرعت اجرایی کمتری دارد؛ اما با توجه به اینکه در دنیای امروزی سرعت توسعه از اهمیت زیادی برخوردا است، پایتون توانسته است معیار سرعت و بازدهی بالایی را برای رسیدگی به اهداف توسعه دهندگان فراهم سازد و از قابلیت اطمینان زیادی نیز برخوردار باشد.

7- استفاده گسترده در تکنولوژی‌های مرتبط با اینترنت اشیا یا IOT

با فراگیر شدن دسترسی‌های بی‌سیم یا وایرلس، اینترنت اشیا هم با قدرت به رشد و پیشرفت خود ادامه می‌دهد. وسایل کوچک اینترنت اشیا به کاربران اجازه می‌دهند که با تغییرات کوچک در کد آنها، با قابلیت مناسب و سفارشی شده بهتری برای بر آوردن نیاز آنها تنظیم شوند. بسیاری از این وسایل متصل به اینترنت اشیا، قابلیت استفاده از پایتون یا میکروپایتون که نسخه کوچک شده پایتون برای دستگاه‌های ساده‌تر را فراهم آورده‌اند.

8- کمک به سفارشی سازی اتوماسیون

برنامه‌نویسی فناوری‌های پیچیده ممکن است به مقدار زیادی کدنویسی و زمان نیاز داشته باشد. متاسفانه حتی برای اعمال انجام برخی وظایف خیلی کوچک در آنها ممکن است زمان زیادی به کار گیری شود و از بازدهی کار بکاهد. پایتون توانسته است ابزارها و ماژول‌هایی را جهت یاری رساندن به خودکارسازی کارهای تکراری و زمان‌بر ترکیب کرده است تا توسعه‌دهندگان بتوانند انرژی خود را روی مسائل مهم و حیاتی دیگر صرف کنند.

9- آکادمیک بودن زبان پایتون

شاید یکی از مهم‌ترین دلیل برای محبوبیت پایتون آکادمیک بودن آن و تدریس آن در مدارس و دانشگاه‌ها باشد؛ به طوری که شاید بتوان گفت بیشتر فارغ‌التحصیلان در سال‌های اخیر از آموزش پایتون در واحدهای درسی یا دانشگاهی خودشان استفاده کرده‌اند.

جمع‌بندی

پایتون در حال حاضر یکی از محبوبترین زبان‌های برنامه نویسی است که عوامل متعددی منجر به این محبوبیت شده‌اند؛ از جمله سادگی، آکارمیک بودن، قابل فهم بودن، کاربردهای گسترده، منعطف و به روز بودن. آمارها نشان از تقاضای کار یا شغل برای پایتون به میزان بیشتری نسبت به سایر زبان‌ها دارد و افرادی که این زبان را انتخاب می‌کنند، در حال حاضر نگرانی کمتری می‌توانند از این جهت داشته باشند.

در پایان لازم به ذکر است که با توجه به اهمیت پایتون و گستردگی استفاده از آن در کشور خودمان ایران ، وبسایت نیوسان وب با آموزش پایتون در آموزش‌های آتی، سعی خواهد کرد با توجه به نیاز متقاضیان، در این زمینه با ارائه مقالات و در صورت لزوم فیلم‌های آموزشی مناسب پاسخ بدهد.

لینک این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگـاه مخاطبــان
نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید!