جواد مهدی نیا 84 0 کامنت 1403/6/24

آموزش نوشتن اولین برنامه پایتون؛ دانلود و نصب

شروع برنامه‌نویسی با پایتون نیازمند دانستن نکاتی برای کدنویسی با آن است که در این مقاله پس از دانلود و نصب آن، اولین برنامه پایتون هم نوشته می‌شود.

برنامه نویسی توسط زبان پایتون

قبلا در خصوص پایتون و یک سری ویژگی‌های آن در مقاله آشنایی با زبان برنامه نویسی پایتون و مقدمات آن بحث کردیم. در این مقاله قصد داریم تا پس اپز نصب ابزارهای لازم اولین برنامه پایتون را نوشته و اولین برنامه را هم با استفاده از کدنویسی در پایتون  انجام دهیم.


دانلود و نصب پایتون

برای نوشتن برنامه با زبان پایتون ابتدا نیاز به یک سری پیش‌نیازها داریم. ابتدا باید پایتون را دانلود و نصب کنیم. پیش از هر چیزی ابتدا عبارت زیر را در ترمیتال یا cmd تایپ کنید تا ببینید که آیا پایتون را نصب دارید یا خیر.

python --version

در صورتی که پایتون در سیستم شما از قبل نصب شده و موجود نباشد یا اگر نیاز به داشتن نسخه جدیدتر هستید، باید با ورود به سایت رسمی پایتون و کلیک بر گزینه دانلود و نصب آخرین نسخه پایتون از وبسایت رسمی پایتون، از منوی بالا، روی گزینه دانلود کلیک نمایید تا فایل آن را برای سیستم عامل موردنظر خود دانلود کنید.

دانلود پایتون از سایت رسمی

 

پس از دانلود، با کلیک بر آن، عملیات نصب را شروع کنید. دقت کنید که حتما تیک Add python.exe to PATH  را در ابتدای مرحله نصب حتما بزنید.

نوشتن اولین برنامه پایتون

خب حال که نصب پایتون را انجام دادید، یک فایل با پسوند پسوند py و به نام hello ایجاد کنید و اولین کد پایتون را به شکل زیر بنویسید:

print(“Hello World!”)

حال با استفاده از cmd به مسیر فایل مورد نظر رفته و در آن دستور زیر را که فایل ایجاد شده را اجرا می‌کند، تایپ نمایید و اینتر بزنید:


python hello.py

تبریک! چنانچه به همین ترتیب همه چیز را به درستی انجام داده باشید، باید عبارت Hello World! را به عنوان خروجی مشاهده کنید.
البته بدون ایجاد فایل و تنها از طریق کامندلاین هم می‌توانید در همان ترمینال یا cmd، برنامه‌های پایتون را اجرا نمایید و خروجی بگیرید که شاید بتوان گفت این مورد زیاد کاربردی نباشد. به عنوان مثال پس از باز کردن cmd، ابتدا python  را تایپ کنید، سپس بنویسید print(“Hello World!”) و اینتر بزنید و مجد خروجی را مشاهده کنید. در پایان هم می‌توانید با دستور exit() از کامندلاین پایتون خارج شوید.

برنامه Hello World پایتون

نکاتی در خصوص سینتکس‌های پایتون

سینتکس یا نحو زبان برنامه‌نویسی پایتون بسیار ساده و خوانا است. در ادامه مقاله به برخی از نکات مهم سینتکس پایتون اشاره شده است.

۱. متغیرها و انتساب

  • در پایتون الزامی به مشخص کردن نوع متغیر نیست. نوع متغیر در این زبان به صورت خودکار و با توجه به مقداری که به آن اختصاص داده می‌شود تعیین می‌شود.

۲. فاصله‌گذاری یا Indentation

  • بلوک‌های کد در پایتون با استفاده از فاصله‌گذاری (space) یا تب (tab) مشخص می‌شوند. معمولاً از ۴ فاصله برای یک سطح تورفتگی استفاده می‌شود. در زبان‌هایی مثل c، بلوک‌ها با استفاده از {} مشخص می‌شد.

۳. حلقه‌ها و شرط‌ها

  • از حلقه‌های for و while برای تکرار در حلقه‌های پایتون استفاده می‌شود
  • از شرط‌های if، elif و else برای تصمیم‌گیری‌های شرطی استفاده می‌شود.

۴. توابع

  • توابع در ربان پایتون با استفاده از کلمه کلیدی def تعریف می‌شوند.

۵. لیست‌ها، تاپل‌ها و دیکشنری‌ها

  • پایتون انواع مختلفی از ساختارهای داده‌ای مانند لیست، تاپل و دیکشنری دارد که دسته‌ای از مقادیر را در خود جای می‌دهند و هر کدام تفاوت‌هایی با هم دارند که در آینده در جای خود در خصوص هر یک بحث خواهند شد.

۶. کامنت‌ها

  • از نماد # برای اضافه کردن کامنت استفاده می‌شود.

۷. کار با رشته‌ها

  • رشته‌ها را می‌توان با استفاده از کوتیشن‌های تک یا دوتایی تعریف کرد.

۸. ورودی و خروجی:

  • از print() برای خروجی و از input() برای گرفتن ورودی از کاربر استفاده می‌شود.

۹. کتابخانه‌ها و ماژول‌ها

  • با استفاده از import می‌توانید از کتابخانه‌ها و ماژول‌های داخلی یا خارجی استفاده کنید.

۱۰. مدیریت خطا

  • با استفاده از بلوک‌های try و except می‌توانید خطاها را مدیریت کنید.

این نکات ابتدایی به شما کمک می‌کند تا شروع به یادگیری نوشتن کدهای پایتون کنید. پایتون دارای امکانات و ویژگی‌های پیشرفته‌تری نیز هست که با تمرین و مطالعه می‌توان با آن‌ها آشنا شد. هدف ما در اینجا صحبت کردن با جزئیات در باره هر یک از موارد ذکر شده در خصوص سینتکس پایتون نبود؛ بلکه هدف تنها این بود آشنایی مختصر و اولیه‌ای با آن پیدا کنید که در ادامه حتما آنها را تکمیل خواهیم کرد تا به عنوان منبع مناسبی برای یادگیری کدنویسی در پایتون آن را بتوانید در نظر داشته باشید.

جمع‌بندی

در این مقاله آموختیم که چگونه پایتون را دانلود و نصب کنیم. اولین برنامه پایتون را نوشتیم و خروجی را مشاهده کردیم. روش‌های اجرای برنامه پایتون را توضیح دادیم و در نهایت هم نکات مهمی در خصوص سینتکس پایتون گفتیم که امیدواریم با مطالعه آن و همین‌طور تمرین عملی بتوانید خودتان هم تمرین‌هایی برای خود طرح کرده و کدنویسی کنید تا برای مقالات آتی که به سراغ مطالب پیشرفته‌تر خواهیم رفت، آمادگی لازم را کسب کنید. لطفا با کامنت‌های انگیزه بخش خودتان ما را حمایت کنید تا با سرعت بیشتری پاسخگوی نیازهای شما در زمینه برنامه‌نویسی پایتون باشیم.

لینک این مقاله را در شبکه‌های اجتماعی به اشتراک بگذارید.

دیدگاه خود را ثبت کنید

دیدگـاه مخاطبــان
نظری ثبت نشده است، شما اولین نفر باشید!